a
a a
© 2017 זכויות נפגעי תאונות עבודה – אורי דלאל עורך דין - תוכן האתר אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי פרטני באמצעות עורך דין
a
a

03-9405454

התקשרו לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

9:00 - 18:00

זמינים לכל שאלה בימי א-ה

 

סיליקוזיס מחלת מקצוע

סיליקוזיס מחלת מקצוע

file0001205588090

חליתם במחלת סיליקוזיס עקב תנאי עבודתכם ? ייתכן וניתן יהיה להכיר במחלה כמחלת מקצוע. מאמר זה יסייע לכם בבירור זכויותיכם מהמוסד לביטוח לאומי ובאפשרות להגשת תביעה להכרה  בסיליקוזיס כמחלת מקצוע.

מהי מחלת סיליקוזיס ?

סיליקוזיס היא מחלת מקצוע מוכרת וידועה  הנגרמת כתוצאה מחשיפה לחלקיקי אבק של סיליקה חופשית (למשל: במסגרת מחצבות, תעשיות זכוכית, מכרות, תעשיות שיש ועוד). המחלה נמנית על מחלות המקצוע החמורות הגורמות לעובדים לפגיעה בריאות, כשהיא גורמת לפיברוזה של הריאות.

תהליך זה מתפתח לרוב בהדרגה, שנים רבות לאחר חשיפת העובד לאבק סיליקה. הסימנים הקליניים של מחלת הסיליקוזיס מופיעים לרוב שנים רבות לאחר החשיפה לסיליקה, כשלעיתים קרבות הסימנים בבדיקות רנטגן מקדימים את הסימנים הקליניים. ישנם עובדים רבים החולים במחלה מבלי שהם מודעים לכך.

החולים במחלת הסיליקוזיס עשויים לסבול משיעול חזק וחמור, קוצר נשימה במאמץ, כאבים בחזה, עייפות, תפקודי ריאות נמוכים ועוד.

באילו מקצועות העובדים עשויים להיות חשופים למחלת סיליקוזיס ?

למרות שנעשים מאמצים רבים למנוע את מחלת הסיליקוזיס היא עדיין נפוצה מאוד בקרב עובדים המעורבים בעבודות עם אבק מזיק, ופוגעת בהם באופן שאינו ניתן לריפוי.

ישנם כמה ענפי תעשיה בהם לעובדים יש סיכון מוגבר וגבוה לחלות בסיליקוזיס: עובדים בתעשיית ליטוש אבנים (סתתים), עובדים בענף הבנייה בהם יכולה להיות חשיפה לאבק מזיק כגון עובדים העוסקים בקידוחי סלעים או התזת חול, פועלי מחצבות, עובדי מכרות או תעלות או מנהרות, פועלים העוסקים בעבודות יציקה, פועלים בתעשיית זכוכית, עובדים בתעשיות השיש ועוד.

לציין כי יש לאחרונה מחקרים העוסקים בחשיפה לא מוגנת לחיתוך ועיבוד אבן קיסר  כשהמחלה לעיתים חמורה ביותר ומגיעה לצורך בהשתלת ריאה.

אנו נתקלים לעיתים קרובות בעובדים המועסקים במפעלים לעיבוד שיש או חיתוך שיש הסובלים מזה זמן רב משיעול וקשיים בנשימה או סימנים אחרים המחשידים למחלת הסיליקוזיס אך מתייחסים לכך בביטול.

אם אתה עובד באחד מהמקצועות הללו או במקצוע שבו היית חשוף לסיליקה וכתוצאה מזו התפתחה אצלך מחלת סיליקוזיס מומלץ לפנות בהקדם לעורך דין ביטוח לאומי ותאונות עבודה לצורך בירור זכויותיך.

תביעה סיליקוזיס

במקרה שבו עובד חולה בסיליקוזיס עקב תנאי עבודתו הוא יכול להגיש תביעה לשני גורמים עיקריים: לביטוח לאומי להכרה במחלה כמחלת מקצוע ולמעביד או גורם אחר אשר היה אחראי לתנאי העבודה שבהם הועסק העובד.

תביעה לביטוח לאומי בגין סיליקוזיס כמחלת מקצוע

עובד אשר חלה בסיליקוזיס עקב תנאי עבודתו יכול להגיש תביעה לביטוח לאומי להכרה במחלת הסיליקוזיס כמחלת מקצוע. במידה וביטוח לאומי יכיר במחלה אותו עובד יהיה זכאי לזכויות שונות. במידה וביטוח לאומי דחה את התביעה, יוכל העובד להגיש תביעה לבית הדין האזורי לעבודה.

עובד שחלה בסיליקוזיס והוכר כחולה במחלת מקצוע יהיה זכאי לקבל כיסוי עבור הוצאות רפואיות הנובעות ממחלתו.

בנוסף, יהיה זכאי העובד לקבל דמי פגיעה עד ל-91 יום מיום הפגיעה.

לאחר מכן, יעמוד העובד בפני ועדה רפואית מטעם הביטוח הלאומי אשר תקבע את אחוזי הנכות של העובד, כאשר בהתאם לאחוזי הנכות הרפואית תקבע זכאותו של העובד לפיצוי כספי. במידה ותיקבע בין 10-19% יקבל העובד מענק חד פעמי התלוי בגובה אחוזי הנכות ומשכורתו. במידה ותיקבע נכות הגבוהה מ-20% יקבל העובד קצבה חודשית קבועה התלויה אף היא במשכורתו ואחוזי הנכות, כאשר במידה ונגרמה לעובד פגיעה משמעותית ביכולתו לעבוד ובשכרו ייתכן וניתן יהיה להגדיל את נכותו מכוח תקנה 15 לתקנות הביטוח הלאומי. במידה ועובד אשר הוכרה לו סיליקוזיס כמחלת מקצוע נפטר, תלוייו יהיו זכאים לגמלת תלויים מביטוח לאומי.

עובדים החולים בסיליקוזיס עשויים להיות זכאים לזכויות כספיות משמעותיות מאוד מביטוח לאומי ומומלץ לקבל ייעוץ מקצועי ומסודר בעניין.

תביעת נזיקין עקב מחלת סיליקוזיס

עובד אשר חולה במחלת הסיליקוזיס עקב חשיפה לאבק מזיק בעבודתו יכול להגיש תביעה לביטוח לאומי להכרה בסיליקוזיס במחלת מקצוע כפי שפורט לעיל.

חשוב לדעת שבישראל קיימת חקיקה ספציפית למעקב ולפיקוח על עובדים החשופים לאבק סיליקה חופשית (תקנות הבטיחות בעבודה (גיהות תעסוקתית ובריאות הציבור והעובדים באסבסט, טלק וצורן דו-חמצני גבישי), ק.ת. 4576, 1984 והתיקונים בהמשך). במידה והמעביד לא סיפק לעובד אמצעי בטיחות, לא פיקח על בטיחות העבודה לרבות ערכי הסף המרביים לחשיפה, לא הקפיד על בדיקות תקופתיות ועוד, ועקב כך חלה בעובדה במחלה ייתכן ותהיה קיימת לעובד תביעה נגד המעביד.

חשוב לציין כי העובד לא יהיה זכאי לפיצוי כפול גם מביטוח לאומי וגם מהמעביד. כך לדוגמא אם בית המשפט ייקבע כי הנזק שנגרם לעובד עקב המחלה הוא 1,000,000 ₪ וביטוח לאומי שילם לעובד 400,000 ₪ אזי המעביד יצטרך לשלם את היתרה בסך של 600,000 ₪.

במידה ואתה סובל ממחלת סיליקוזיס או מחלת ריאות כתוצאה מחשיפה לסיליקה ואבק מזיק ניתן לפנות לייעוץ ראשוני להערכת סיכויי התביעה ושוויה לעו"ד אורי דלאל בטל': 0544-485312 או בדוא"ל: [email protected].

 

No Comments

Leave a Comment

Call Now Button דילוג לתוכן