a
a a
© 2017 זכויות נפגעי תאונות עבודה – אורי דלאל עורך דין - תוכן האתר אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי פרטני באמצעות עורך דין
a
a

03-9405454

התקשרו לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

9:00 - 18:00

זמינים לכל שאלה בימי א-ה

 

תקנה 15 ביטוח לאומי

תקנה 15 ביטוח לאומי

MP900385209

במאמר זה נתאר בקצרה מהי תקנה 15 ביטוח לאומי ומתי ניתן להגדיל את הקצבה לנפגע בעבודה אשר כושר עבודתו נפגע בצורה משמעותית כתוצאה מהתאונה שבה נפגע. כמובן שלהפעלת תקנה 15 עשויה להיות משמעות גדולה עבור הנפגע שכן הדבר יוביל להגדלת נכותו ובהתאם לזכויות כספיות משמעותיות ולכן מומלץ לקרוא מאמר חשוב זה בקפידה.

אדם אשר נפגע בתאונת עבודה (כשלעניין זה תאונת עבודה כוללת תאונה גלויה וחיצוני, התקף לב או אירוע מוחי שהוכר כפגיעה בעבודה, מחלות מקצוע, פגיעות שהוכרו כתאונת עבודה על דרך מיקרוטראומה ועוד) עשוי להיות זכאי להטבות וזכויות בביטוח לאומי, כאשר זכאותו נקבעת על ידי אחוזי הנכות שייקבעו לו בביטוח לאומי.

 קביעת הנכות הרפואית של נפגע בעבודה נעשית על ידי הוועדה הרפואית מטעם הביטוח הלאומי אשר קובעת את דרגת הנכות של הנפגע לפי רשימת ליקויים רפואיים שמוגדרת תקנות הביטוח הלאומי (קביעת דרגת נכות לנפגעי עבודה), תשט"ז-1956.

 בתקנות אלה, מופיע לצד כל ליקוי רפואי אחוז נכות מוגדר , ובמידה ולנפגע נגרמו מספר ליקויים תיקבע לו נכות משוקללת.

 מהי תקנה 15 לתקנות הביטוח הלאומי ?

כאשר לנפגע נכות רפואית לצמיתות, ייתכן והוא יהיה זכאי להגדלה של הנכות הרפואית שנקבעה לו אם הנכות שנגרמה לו מהפגיעה בעבודה משפיעה על היכולת שלו לחזור לעבודה שעבד בה לפני הפגיעה, ובנוסף לכך אם הנכות גרמה לירידה ניכרת וקבועה בהכנסותיו. במקרים אלה ניתן להגדיל את הנכות הרפואית מכוח תקנה 15 לתקנות הביטוח הלאומי עד מחצית מדרגת הנכות שנקבעה על ידי הוועדה הרפואית, והקצבה (או המענק) שתשולם תקבע לפי אחוזי הנכות הרפואית המוגדלים.

כך לדוגמא אם לנפגע בעבודה נקבעו 40% נכות רפואית לצמיתות, הוועדה הרפואית יכולה להגדיל את נכותו עד ל-60%, והקצבה החודשית שתשולם לו תיקבע לפי 60% נכות רפואית !

 בהתאם לתקנה 15 הוועדה הרפואית רשאית לקבוע דרגת נכות יציבה גדולה עד מחצית מזו שנקבעה לצד המבחנים בשים לב למקצועו ולגילו של הנפגע, ובלבד שדרגת הנכות היציבה כתוצאה משינוי זה לא תעלה על 19% אם דרגת הנכות פחותה מ-20%, ובכל מקרה אחר לא תעלה על 100%.

 כלומר נפגע בעבודה שנקבעו לו לדוגמא 15% נכות לא יוכל לקבל יותר מ-19%, וכן נפגע בעבודה שנקבעו לו 80% נכות לא יוכל לקבל יותר מ-100% נכות רפואית.

 בהתאם לתקנה 15(ב) הועדה תתחשב במקצועו של הנפגע כאשר לדעתה הוא אינו מסוגל לחזור לעבודתו או לעיסוקו והנכות הביאה לירידה ניכרת ולא לזמן מוגבל בהכנסותיו.

ההחלטה על הגדלת דרגת נכות על פי תקנה 15 היא בסמכות הוועדה הרפואית אשר פונה לעיתים לקבלת  חוות דעת של "ועדת רשות", שכוללת פקיד תביעות, עובד שיקום ורופא. כמו כן, לעיתים מתבקשים השלמת פרטים מהנפגע לצורך החלטה בסוגיה זו.

 זכרו: להחלטה בדבר הגדלת הנכות הרפואית מכוח תקנה 15 עשויה להיות השפעה גדולה מאוד על זכויותיכם בביטוח לאומי והיא עשוייה להגדיל בצורה משמעותית מאוד את הקצבה לה אתם זכאים או את גודל המענק, ועל כן יש לבחון זכויותיכם בתשומת לב מרובה, כאשר במידה ונדחתה בקשתכם להפעלת תקנה 15 מומלץ לבחון את הדברים עם עורך דין תאונות עבודה וביטוח לאומי.

 עו"ד אורי דלאל בעל ניסיון רב בייצוג נפגעים בתביעות למימוש זכויות רפואיות. לייעוץ ראשוני ללא התחייבות ניתן לפנות בטל': 05444853152 או בדוא"ל: [email protected].

No Comments

Leave a Comment

Call Now Button דילוג לתוכן