a
a a
© 2017 זכויות נפגעי תאונות עבודה – אורי דלאל עורך דין - תוכן האתר אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי פרטני באמצעות עורך דין
a
a

03-9405454

התקשרו לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

9:00 - 18:00

זמינים לכל שאלה בימי א-ה

 

נכות נפשית עקב פיטורים כתאונת עבודה

עורך דין תאונות עבודה - אורי דלאל עורך דין > ביטוח לאומי  > נכות נפשית עקב פיטורים כתאונת עבודה

נכות נפשית עקב פיטורים כתאונת עבודה

נכות נפשית עקב פיטורין

במקרים שבהם אירוע מיוחד בעבודה גרם לעובד לפגיעה נפשית ייתכן ופגיעה זו תוכר כתאונת עבודה. במקרים שבהם נגרם לעובד נכות נפשית כתוצאה מפיטורים ייתכן והוא יהיה זכאי לזכויות מביטוח לאומי ענף נפגעי עבודה.

נכות נפשית כפגיעה בעבודה

במקרים שבהם עובד נפגע בתאונת עבודה אשר גרמה לו לנכות פיזית לעיתים נלווית לתחלואה הפיזית גם תחלואה נפשית. כך לדוגמא במקרים של נפילה מגובה, קטיעה של איברים, פריצת דיסק חמורה ופגיעות נוספות המשפיעות על תפקודו של העובד וגורמות לשינוי אורחות חייו, ייתכן ולפגיעה הפיזית תתלווה פגיעה נפשית המותירה נכות רפואית לצמיתות. פגיעה נפשית זו עשויה לבוא לידי ביטוי בדיכאון או בהפרעה פוסט טראומטית (PTSD) כאשר אחוזי הנכות ייקבעו בהתאם לתקנות הביטוח הלאומי.

במקרים שבהם לעובד נגרמה פגיעה נפשית כתוצאה מאירוע חריג בעבודה, ולא עקב תאונה, המצב מעט שונה (למשל במקרה של פיטורים טראומתיים). פעמים רבות הביטוח הלאומי מערים קשיים על תביעות מסוג אלה ודוחה את התביעות. במקרים אלה, הדרך היחידה לממש את זכויות הנפגע הינה להגיש תביעה נגד ביטוח לאומי לבית הדין האזורי לעבודה באמצעות עורך דין בעל ניסיון בתביעות נגד ביטוח לאומי ותאונות עבודה.

מתי תוכר נכות נפשית כפגיעה בעבודה

נכות נפשית תוכר כפגיעה בעבודה רק במידה ונבעה מאירוע מיוחד בעבודה, כלומר אירוע נקודתי בלתי צפוי שניתן לאתרו בזמן ובמקום אשר גרם לנזק. תביעות בהן נטען כי לחץ מתמשך בעבודה או מתח נפשי מצטבר לא יוכרו כתאונות עבודה.

לצורך הכרה בפגיעה נפשית כתאונת עבודה יש להראות כי מהלך העבודה או באופן הקשור לעבודה התרחש "אירוע מיוחד" אשר השפיע על מצבו הנפשי של העובד. כלומר, יש להראות שהאירוע היה מוגדר וקשור לעבודה והוא שהשפיע על תפקודו הנפשי של העובד בצורה יוצאת דופן באופן אשר הוביל לפגיעה הנפשית.

דוגמאות לאירועים מיוחדים אשר עשויים להיות מוכרים כפגיעה בעבודה

ישנן הרבה דוגמאות בפסיקה למקרים שבהם הוכרו אירועים מיוחדים לכאלה שגרמו לפגיעה נפשית אשר הוכרה כתאונת עבודה. כך למשל, לחץ מיוחד בעבודה באותו יום ספציפי, הודעת פיטורין או פיטורים טראומתיים או מפתיעים, הרעת תנאים, ויכוח חריף במקום העבודה (בין אם מדובר בויכוח עם עובד נוסף, ויכוח עם מנהל או המעסיק או ויכוח עם ספק), מריבה ועוד.

יש לציין, כי גם במידה והעובד סבל טרם האירוע ממחלה נפשית כלשהי, ייתכן וניתן יהיה להכיר בהחמרה במצבו הנפשי כתאונת עבודה, במידה ונגרמה כתוצאה מאירוע מיוחד בעבודה.

פגיעה נפשית בגלל פיטורים

הודעת פיטורין עשויה להיות אירוע טראומתי המשפיע לרעה על מצבו הנפשי של העובד. לעיתים מדובר בעובדים אשר עובדים עשרות שנים במקום העבודה, משקיעים את מלוא זמנם ומרצם בעבודה, תורמים, ומשקיעים ועל כן אין פלא בדבר הפגיעה העשויה להיגרם כתוצאה מפיטורים. לצד כל אלה, מתלווה החשש מפני העתיד, הדאגה לפרנס את המשפחה ולדאוג לכל צרכיה, חוסר היכולת לעמוד בהתחייבויות עקב נטילת המקורות הכספיים ועוד.

פעמים לא מבוטלות אנו עדים ל"גלים של פיטורין" במקומות עבודה כחלק ממערך "התייעלות כלכלית". כך לדוגמא אנו שומעים לאחרוני על פיטורים של עובדי כ"יל (כימיקלים לישראל) ודיווחים על פיטורים של עובדים רבים על ידי רותם אמפרט נגב ומפעלים נוספים. לעיתים נלוות להודעת הפיטורין גם טענות של העובדים כי קיבלו את ההודעה בצורה מפתיעה או בלתי ראויה כאשר גם אופן קבלת ההודעה עשוי להשליך על מצבו הנפשי של העובד.

יש לציין שגם "איום" בפיטורין או בהורדה בדרגה או בהרעת תנאים עלול לגרום לפגיעה נפשית אשר עשויה להיות מוכרת כפגיעה בעבודה.

במקרים אלה שבהם נגרמה פגיעה נפשית לעובד, יש צורך לעיתים רבות בפנייה לטיפול נפשי (פנייה לפסיכיאטר או פסיכולוג), קבלת טיפול תרופתי ולעיתים נגרמת גם פגיעה תפקודית משמעותית הבאה לידי ביטוי בנכות לצמיתות.

יש גם לציין, כי במקרים של הודעת פיטורים, עלול להיגרם לעובד גם נזקים אחרים מעבר לפגיעה נפשית, לרבות תעוקת חזה, אוטם בשריר הלב, אירוע מוחי ועוד.

במצבים שבהם נגרמה לעובד פגיעה נפשית או פגיעה לבבית או כל פגיעה אחרת כתוצאה מפיטורים מומלץ לפנות לעו"ד לצורך בחינת האפשרות להגיש תביעה כנגד ביטוח לאומי לקבלת זכויות כנפגע בעבודה.

להערכת סיכויי התביעה ושוויה ניתן לפנות לעו"ד אורי דלאל לטל': 0544-485312 או לדוא"ל: [email protected].

מעוניינים להישאר מעודכנים ולעקב אחרינו גם דרך הפייסבוק ? אתם מוזמנים לסמן :

No Comments

Leave a Comment

Call Now Button דילוג לתוכן